28. 2. 2014

Neprístupnosť k riadiacim predpisom – pohľad do stavebníctva

Ak hovoríme že legislatíva, zákony sú normou chovania sa spoločnosti a je prístupná verejnosti, veď ináč by sa podľa nej nemohla správať, tak potom technické normy sú normy predpismi, podľa ktorých sa musia správať všetci tvorcovia hmotných či nehmotných statkov, v našom prípade stavieb. Pýtam sa, prečo normy nie sú voľne dostupné? Bolo mi odkázané, že vtedy ešte STN, sú chránené autorským právom. Priveľmi čudné, obzvlášť ak uvážime, že ide o technickú paralelu právnych predpisov. (ktoré sú voľne prístupné). A navyše tuším to robili takí istí úradníci za štátne peniaze ako je to podobne s parlamentom. Ak právnici či verejnosť potrebuje informácie, má ich voľne dostupné. Ak ich potrebuje ako technické normatívy technik, nemá ich k dispozícií! Alebo má, za veľmi slušné náklady. Dnes sa už vraj nemôže ani kopírovať legálne norma v technickej knižnici. Fajn, tak si to urobím u kamaráta. Lebo ŠTÁT je hlúpy (viď ďalej). Ak by mal mať technik všetky potrebné normy za legálne peniaze k dispozícií, musel by do toho investovať hodnotovo napr. 1000 - 3000 Eur. (závislosti na rozsahu činnosti a podobne). A ešte sledovať ten zmätok v prechode na európske normy sledovať aktualizácie a podobne a ešte si priplatiť. Právnik nemusí. Nehovoriac o tom, že ak chce technik niečo nájsť potrebuje vedieť obsah, zalistovať v problematike, veď názov normy toho veľa nenapovie. A musí vidieť aj súvisiace predpisy. Opäť blokáda. Nedá sa, musí kúpiť. Alebo ilegálne kopírovať. Nehovoriac o centrálnej distribúcií. Vyskúšal som si to, vybavenie objednávky trvalo niekoľko týždňov, načo mi prišla iná norma než som si objednal. To ešte nebol elektonocký obchod. Reklamácia urgencie, zlosť, nové mastné nadávky. Kým to prišlo mal som projekt hotový, nemohol som čakať na neschopnosť štátu, požičal som si u kolegov, skopíroval. Ďakujem pekne ŠTÁTU za takéto podmienky k práci! Od vtedy som nútený kopírovať, a nielen ja, všetci.
Apropo:  Ak je kopírovanie lacnejšie než originál, vždy sa bude kopírovať. To je logika veci. A obzvlášť, ak to funguje ako je vyššie popísané. Takže je ŠTÁT múdry?
        Vladimír Čuchran, stavebný technik

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára